Edu van der Werf

Bedenker van Bright Side of Business

Wat vertel jij je klanten?
Ik vertel ze helemaal niets. Ik werk met mensen samen. Zij zijn de expert, niet ik. Ik gedraag me dan ook niet als expert. Ik sta graag dicht bij de mensen met wie ik werk en stel vooral heel veel vragen. De juiste antwoorden komen vanzelf bovendrijven.

Hoe help je ze dan wel?
Veel problemen ontstaan door onbegrip. Doordat we bijvoorbeeld onze eigen waarheid aan de ander opleggen. Dat kan botsen en daardoor komen we niet dichter bij elkaar. Sterker nog, we verwijderen steeds verder van elkaar. Een geweldige voedingsbodem voor problemen.

Ik geloof, wellicht vanuit een vorm van naïviteit, dat de wereld er beter van wordt als we zoeken naar gemeenschappelijke waarden en betekenissen. Mijn interventies zijn erop gericht de gemeenschappelijkheden te ontdekken. Om te spiegelen en uit te dagen. Om je verder te helpen.

Je bent dus adviseur? Lekker veilig...
Organisaties veranderen betekent dat de mensen in die organisaties veranderen.

En mensen veranderen alleen als ze erop vertrouwen dat het daar beter van wordt. Vertouwen krijg je als je vertrouwen geeft. Dat geldt ook voor mij. Ik kan alleen maar goed adviseren als ik een echte relatie heb met de mensen met wie ik samenwerk. Een vertrouwensrelatie waarin wederkerigheid en de drang om samen te werken voorop staan. Niks veilig: met de billen bloot. Iedereen!

Wat vinden anderen van jou?
Dat kun je natuurlijk het beste aan die anderen vragen. Wel krijg ik met enige regelmaat LinkedIn-verzoeken van mensen met wie ik heb samengewerkt. Niet als klant maar als vriend. Dat vind ik een groot compliment en daar word ik heel erg blij van.

Linken met Edu?
Daar wordt hij blij van... Klik hier